Zwroty i reklamacje

I. Prawo odstąpienia od Umowy

  1. Zgodnie z art. 38 pkt. 5 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r., poz. 287, tekst jednolity), prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu. W związku z powyższym Konsumentowi może nie przysługiwać prawo odstąpienia od Umowy w trybie art. 27 ww. ustawy w przypadków Umów dotyczących niektórych Towarów. Każdorazowo informacja o wyłączeniu tego uprawnienia w stosunku do danego Towaru znajduje się w Sklepie.
  2. W przypadku wskazanym w ust. 1 powyżej Klient będący Konsumentem traci ustawowe uprawnienie (wynikające z art. 27 ustawy o prawach konsumenta) do odstąpienia od Umowy obejmującej wspomniany Towar w momencie, w którym – otrzymawszy opakowany Towar – otwiera opakowanie (tj. przerywa ciągłość opakowania). Nie wyklucza to skorzystania przez Konsumenta z prawa odstąpienia na innej podstawie prawnej (np. zgodnie z art. 560 § 1 Kodeksu Cywilnego, gdy sprzedawany Towar ma wady). Należy również zaznaczyć, iż w niniejszym kontekście czynność otwarcia odnosi się do opakowania samego Towaru, a nie opakowanie przesyłki, w której Towar ewentualnie dostarczono Konsumentowi.
  3. W odniesieniu do Umów dotyczących innych Towarów niż wskazane w ust. 1. powyżej Konsument może odstąpić od Umowy w ciągu 14 (czternastu) dni kalendarzowych bez podawania przyczyny oraz bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w ust. 6 poniżej.

Jeżeli Umowa obejmowała jednocześnie Towary, co do których wyłączono powyższe prawo odstąpienia oraz Towary, co do których prawo odstąpienia Konsumentowi przysługuje, Konsument uprawniony jest do odstąpienia od Umowy w części, tj. w odniesieniu do Towarów, co do których tego prawa nie wyłączono.

Bieg terminu do odstąpieniu od Umowy rozpoczyna się:
a) od daty otrzymania zrealizowanego Zamówienia (wydania Towaru),
b) od daty otrzymania przez Konsumenta ostatniej części zrealizowanego zamówienia – jeżeli zamówienie jest realizowane w częściach.

4. Odstąpienie od Umowy zgodnie z ust. 3. powyżej wymaga złożenia oświadczenia w terminie tam wskazanym (Konsument może skorzystać ze wzoru znajdującego się na stronie https://echo-studio.pl/wp-content/uploads/2021/09/wzor-formularza-odstapienia-od-umowy-sprzedazy-echo-studio-sluchu-1.pdf ). W przypadku złożenia przez Konsumenta oświadczenia o odstąpieniu za pośrednictwem wiadomości e-mail, oświadczenie powinno zostać wysłane na adres: kontakt@echo-studio.pl . W przypadku złożenia przez Konsumenta oświadczenia o odstąpieniu drogą pisemną, oświadczenie powinno zostać wysłane na adres: : ECHO – Krzysztof Oniszko, 20-354 Lublin, ul. Lotnicza 15 lok. 4 . Do zachowania  14-dniowego terminu na odstąpienie wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
5. W takim przypadku Konsument zobowiązany jest do zwrotu Sprzedawcy Towaru w stanie niewykraczającym poza konieczny do stwierdzenia charakteru Towaru, a także jego cech i funkcjonowania.
6. Bezpośredni koszt zwrotu Towaru w wyniku odstąpienia ponosi Konsument. Jeżeli Konsument wybiera sposób dostarczenia Towaru inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez Sprzedawcę, w razie odstąpienia od umowy przez Konsumenta w powyższym trybie Sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu Konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów. Jednocześnie Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości Towaru będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru Towaru, jego cech lub funkcjonowania.
7. Konsument, który odstąpił od Umowy ma obowiązek zwrócić Towar Sprzedawcy, niezwłocznie, nie później niż 14 dni od dnia odstąpienia od Umowy. Konsument może zwrócić Towar:
a) drogą pocztową/kurierską do siedziby Sprzedawcy, tj. ECHO – Krzysztof Oniszko, 20-354 Lublin, ul. Lotnicza 15 lok. 4;
b) osobiście lub drogą pocztową/kurierską do jednego ze sklepów stacjonarnych prowadzonych przez Sprzedawcę, których lokalizację ujawniono w Sklepie.
8. Sprzedawca niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia Konsument o odstąpieniu od Umowy, zwraca Konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył Konsument, chyba że Konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od Konsumenta do chwili otrzymania Towarów z powrotem lub dostarczenia przez Konsumenta dowodu ich odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

II. Reklamacje

  1. Klient może wnieść reklamację w przypadku nieprawidłowości w procesie zawierania Umowy, funkcjonowania Sklepu, a także niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy przez Sprzedawcę.
  2. Reklamacja powinna zawierać:
    a) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) oraz dane kontaktowe Klienta (co najmniej adres e-mail lub adres pocztowy do doręczeń);
    przedmiot reklamacji, w tym ewentualne oznaczenie Towaru lub funkcjonalności Sklepu, których dotyczy reklamacja, a także b) przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację (w tym – w miarę możliwości Klienta – stosowną dokumentację zdjęciową);
    c) datę zawarcia i numer Umowy (zamówienia), którego dotyczy reklamacja (jeżeli dotyczy);
    d) podpis Klienta – w przypadku reklamacji wniesionej w formie pisemnej.
  3. Reklamacje należy składać:
    a) telefonicznie pod numerem: 519 620 804 ; lub
    b) e-mailem na adres: kontkat@echo-studio.pl ; lub
    c) pisemnie na adres: ECHO – Krzysztof Oniszko, 20-354 Lublin, ul. Lotnicza 15 lok. 4.
  4. Sprzedawca udziela odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni od jej otrzymania przy czym uprzednio niezwłocznie potwierdza przyjęcie reklamacji.
  5. Sprzedawca udziela odpowiedzi na reklamacje w tej samej formie, w jakiej została ona złożona przez Klienta, chyba że:
    a) złożona została ona wyłącznie telefonicznie – wówczas odpowiedź udzielana jest drogą e-mail; lub
    b) Klient wyraźnie zażąda udzielenia odpowiedzi w innej formie – wówczas odpowiedź udzielana jest w formie żądanej przez Klienta, o ile Sprzedawca posiada techniczną możliwość udzielenia odpowiedzi na reklamację w wybranej przez Klienta formie; w przypadku braku technicznej możliwości udzielenia odpowiedzi na reklamację w wybranej przez Klienta formie, Sprzedawca udzieli odpowiedzi w tej samej formie, w jakiej została ona złożona przez Klienta (z zastrzeżeniem lit. a powyżej) informując go o braku możliwości udzielenia odpowiedzi w żądanej przez niego formie.
  6. Klient jest uprawniony do wystąpienia z żądaniem przesłania wtórnika – duplikatu odpowiedzi na reklamację, w przypadku gdy odpowiedź nie została doręczona reklamującemu.
  7. W przypadku gdy reklamacja nie spełnia warunków określonych w ust. 2, co uniemożliwia jej należyte rozpatrzenie, Sprzedawca niezwłocznie poinformuje Klienta o konieczności jej uzupełnienia w terminie nie dłuższym niż 14 dni z pouczeniem, że nieuzupełnienie reklamacji może spowodować ich negatywne rozpoznanie. Jeżeli – wobec konieczności uzupełnienia reklamacji – nie może być ona rzetelnie rozpatrzona w terminie wskazanym w ust. 4 powyżej, reklamacja „tymczasowo” rozpatrywana jest negatywnie, o czym Sprzedawca zawiadamia Klienta. Po uzupełnieniu reklamacji może być one rozpatrzona ponownie. Reklamacje nieuzupełnione rozpatrywane są negatywnie, chyba że ujawni się możliwość ich pozytywnego rozpatrzenia pomimo ich nieuzupełnienia.
  8. Jeżeli reklamacja nie zostanie rozpatrzona w terminie 14 dni od dnia jej złożenia, uważa się, że reklamacja ta została uwzględniona. Milczące uwzględnienie reklamacji nie dotyczy sytuacji, w których Sprzedawca skorzystał z uprawnienia wskazanego w ust. 7. zd. drugie i zawiadomił o tym Klienta w powyższym terminie.
  9. W przypadku gdy złożona reklamacja nie została uznana w całości lub w części, odpowiedź na reklamacje powinna zawierać uzasadnienie.
  10. W przypadku, gdy Sprzedawca posiada wobec reklamującego wymagalną i niesporną wierzytelność pieniężną z tytułu Umowy może ją potrącić z wierzytelności reklamującego, tj. z kwoty pieniężnej przysługującej reklamującemu w wyniku uwzględnienia (uznania) reklamacji. Oświadczenie Sprzedawcy o dokonaniu potrącenia przesyłane jest reklamującemu wraz z odpowiedzią na reklamację.
  11. Zakwestionowanie przez Klienta wysokości obciążającej go należności uprawnia Klienta do wstrzymania zapłaty tylko i wyłącznie w części będącej przedmiotem reklamacji. Klient zobowiązany jest do zapłaty kwoty bezspornej w umownym terminie płatności.
  12. Klient może skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej lub jednej z organizacji społecznych, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów np. Federacji Konsumentów. Szczegółowe informacje o pozasądowych sposobach rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń dostępne są w siedzibach lub na stronach internetowych rzeczników konsumentów, wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej, właściwych organizacji społecznych oraz pod adresami dostępnymi na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: uokik.gov.pl/wazne_adresy.php